پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
آشنایی با مبانی برنامه ریزی مسکن
نویسنده :
تاریخ : 14 / 12 / 1391

تعاریف مسکن

تعریف مسکن از این جهت برای سیاست پژوهان به ویژه در کشور های جهان سوم اهمیت راهبردی دارد که ممکن است بسیاری از آن چه که در آمار موجود و یا برنامه ریزی های آینده مسکن تلقی می شود در برخی از تعاریف به کلی مصداق یک واحد مسکونی نباشد. از این رو یکی از مهم ترین پرسش هایی که در ابتدای بررسی های یک خبرنگار سیاستی و یا یک سیاست پژوه باید مورد توجه قرار گیرد، پرسش از تعریف مسکن است.

به دلیل گستردگی وپیچیدگی مفهوم مسکن و ابعاد متنوع آن نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه داد. به طور کلی «مسکن» به عنوان مکان فیزیکی، سرپناهی است که نیازهای اجتماعی، روانی و امنیتی اعضای خانواده درآن تأمین می شود. مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی، کل محیط مسکونی را نیز دربر می گیرد که شامل کلیه خدمات و تسهیلات ضروری موردنیاز برای به زیستن خانواده و طرح های اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است.

در دومین اجلاس اسکان بشر "Habitat" که درتاریخ ۱۹۹۶ در استانبول برگزارشد، مسکن مناسب چنین تعریف شده است: « سرپناه مناسب تنها به معنای وجود یک سقف بالای سرهر شخص نیست؛ سرپناه مناسب یعنی آسایش، فضای مناسب، دسترسی فیزیکی و امنیت مناسب، امنیت مالکیت، پایداری و دوام سازه ای، روشنایی، تهویه و سیستم گرمایی مناسب، زیرساخت های اولیه مناسب از قبیل آبرسانی، بهداشت و آموزش، دفع زباله، کیفیت مناسب زیست محیطی، عوامل بهداشتی مناسب، مکان مناسب و قابل دسترسی از نظر کار و تسهیلات اولیه است، که همه ی این موارد باید با توجه به استطاعت مردم تامین شود



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: مسکن, برنامه ریزی مسکن , مبانی مسکن, آشنایی با مبانی برنامه ریزی مسکن ,
:: ادامه مطلب

 

دیدن این پست خالی از لطف نیست به نظر من!!!!

 

 

 



:: ادامه مطلب
عدم برگزاری کلاس استاد معینی
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 6 / 9 / 1391

فردا7اذر کلاس درک و بیان محیط شهری با استاد معینی پور برگزار نخواهد شد



چگونه یک تصویر انتزاعی خلق کنیم؟
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 22 / 8 / 1391


شاید بهتر است عنوان، سوالی باشد که من به دفعات شنیده ام:
● " چطور می توانم یک تصویر انتزاعی (abstract) بسازم؟"
در این نوشتار مایلم شما را بر آن دارم به داخل تاریکیهای پنهان پر از معماهای عجیب، جاییکه ما همه ی الهامات، احساسات و تنوعی فوق العاده از شگردهای لازم برایتان پیدا خواهیم کرد که بتوانید یک کار هنری شگفت انگیز همچون howard hodgkin یا mark rothko خلق کنید( نگران نباشید اگر که این ها را نمی شناسید... با آنها آشنا خواهید شد)
من باید سوال اندکی متفاوت از شما بپرسم تا بتوانیم به بالای این مسیر هنرمندانه و دشوار پیش برویم.



:: ادامه مطلب
کتابهای شهرسازی
نویسنده :
تاریخ : 15 / 8 / 1391

سلام به دوستان عزیزم

 

 میخواستم بهتون بگم اگـــــــر کتابهای درسی که احتیاج ندارید را در اختیار بقیه دوستان بگذارید

لطفا نام کتابها را برای ما به این آدرس ایمیل کنید

sanazgi@yahoo.com

ممنـــــــــون...

 

 



سلام به دوستای خودم

چند تا عکس گذاشتم ببینید فکر کنم خوشتون بیاد!!!!!!!!!

برای دیدن ادامه مطلب رو بزنید



:: ادامه مطلب
فراخوان
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 1 / 8 / 1391

 

 

http://shamime-yar.ir/

 



لیست ژورنال ها و مجلات تخصصی شهرسازی
نویسنده :
تاریخ : 19 / 4 / 1391

در قسمت ادامه مطلب میتونید لیست کامل ژورنال ها و مجلات تخصصی لاتین و فارسی مربوط به شهرسازی رو دانلود کنید امیدوارم براتون مفید باشه!!!!!!



:: موضوعات مرتبط: معرفی کتاب، مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: مجله, مجلات شهرسازین, مجلات لاتین شهرسازی,
:: ادامه مطلب
سازه حقوق بشری برای چین
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 19 / 4 / 1391

همانطور که میدانید در چین ,مالکیت شخصی به معنای حقیقی خود وجود ندارد. بدین ترتیب که با خرید یک خانه در چین, در واقع شما صاحب آن خانه هستید اما زمینی که این خانه بر روی آن احداث شده است در مالکیت دولت میباشد (!) و شما تنها امتیاز آنرا برای مدت ۷۰ سال خریداری کرده اید و پس از اتمام این مدت, زمین مجددا به دولت بازگردانده میشود. البته گفته میشود دولت چین بارها همین قانون را نیز زیر پا گذاشته است و برخی زمینها را بدون داشتن دلیلی موجه و منطقی در کمتر از ۷۰ سال از صاحبانشان میگیرد و از آنها درخواست خرید مجدد آنرا میکند تا ساختمانشان را بتوانند نگه دارند! مخالفان زیادی ناراحتی خود را از این موضوع اعلام کرده اند اما کمتر کسی همانند طراح این سازه عجیب مخالفت خود را به نوعی بیان کرده است که باعث جلب توجه افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان شود. طراح سازه ” حقوق بشری ”  (The structure of human right) در پکن چین میگوید: ” من اعتقاد دارم دولت چین باید طرح عدم مالکیت شخصی را بازنگری کند زیرا داشتن یک خانه شخصی جزو حقوق اولیه هر فرد است.”



:: ادامه مطلب
لیست کتاب های فارسی شهرسازی
نویسنده :
تاریخ : 19 / 4 / 1391

 

با سلام کم کم با نزدیک شدن به فصل اوقات فراغت لیست کتاب های فارسی مربوط به شهر سازی رو قرار دادم تا دوستانی که تمایل به مطالعه داشته باشن بتونن از این لیست کتاب های مورد علاقه ی خودشونه انتخاب کنند

در قسمت ادامه مطلب میتونید دانلود کنید.


لیست کتاب های فارسی شهرسازی



:: موضوعات مرتبط: معرفی کتاب، ،
:: برچسب‌ها: کتاب, شهرسازس, کتاب شهرسازی, کتاب فارسی شهرسازی,
بزرگترین ماکت دنیا
نویسنده :
تاریخ : 8 / 3 / 1391

از اونجایی ک این روزا خیلی بحث ماکت سازی مطرح است،تصمیم گرفتم عکس هایی از بزرگترین ماکت دنیا رو که در المان ساخته و به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده را براتون بزارم.



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
:: برچسب‌ها: بزرگترین ماکت, ماکت, بزرگترین,
:: ادامه مطلب
حمام – آب انبارها ( قم )
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 8 / 3 / 1391

حمام حاج عسگرخان

در بافت قدیم قم ، درشمال راسته ی بازار، حمام حاج عسگر خان واقع است . این مجموعه از دو بخش حمام و چاله حوض تشكیل شده و با تغییر درسیستم حرارتی و روشنایی هنوز به كار خود ادامه می دهد. در ورودی حمام در كنار مغازه های راسته بازار قراردارد.در قسمت ورودی حمام، كتیبه ای سنگی دیده می شود. بر اساس این كتیبه ، تاریخ ساخت حمام سال 1216 هـ . ق ذكر شده و با این حساب می توان ساختمان آن را به اوایل دوره قاجاریه و حكومت فتحعلی شاه قاجار نسبت داد.

ورود به حمام از طریق یك ورودی مستطیل شكل ، كه با چند پله در سطح پایین تری از سطح گذر بازار قرار دارد ، میسر است . بعد از آن وارد اولین فضای اصلی حمام می شویم كه مربعی به ابعاد 10/11 متر است . در مركز این فضا ، گنبدی قرار دارد كه روی هشت ستون پنج ضلعی بر پا شده است . نحوه قرارگیری اضلاع این پنج ضلع ، به صورت قرینه و هماهنگ با اضلاع مربع اطراف آن ، فرم زیبایی را به وجود آورده است . سپس یك هشتی كوچك قرار دارد كه به دومین گنبد بزرگ حمام راه دارد . نقشه این گنبد نیز مربعی با ابعاد حدود 10 متر است كه چهارستون در وسط آن قرار گرفته و گنبد روی آن ایجاد شده است . در انتهای منبع آب قرار دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
خطرناک‌ترین‌ شهرهای‌ دنیا برای‌ زندگی
نویسنده :
تاریخ : 25 / 2 / 1391


به گزارش دادنا، جغرافیدانان، "شهر" را منظره ای مصنوعی از خیابانها، ساختمانها، دستگاهها و بناهایی می‌دانند که زندگی شهری را امکانپذیر می‌ کند.شهر، از دیدگاه رشته های علوم انسانی تعاریف متفاوتی دارد؛ برای نمونه از نظر اقتصاددانان، شهر به جایی اطلاق می‌شود که معیشت غالب ساکنان آن، بر پایه کشاورزی نباشد اما جمعیت شناسان تعداد جمعیت یک نقطه را، ملاک شهری بودن آن نقطه می‌دانند.

به گزارش موسسه «اوربان تیتان» که در حوزه مسائل شهرنشینی فعالیت دارد، از متراکم ترین جمعیت شهری دنیا می توان به شهرهایی مانند توکیو، دهلی، سائوپویلو، بمبئی، مکزیکوسیتی، نیویورک، شانگهای، کلکته، داکا و کراچی اشاره کرد اما از سویی دیگر شهرهایی هستند که ریسک زندگی در آنها بسیار بالاست. اصولا مفهوم شهرنشینی با مفاهیم افزایش جرم و جنایت های نوین نیز همراه شده است. این شهرهای خطرناک همگی از بی قانونی و وجود باندهای تبهکار پر قدرت رنج می برند اما با این وجود به علت فقر و نبودن شغل در محیط های روستایی و شهرهای کوچکتر مهاجرت به این شهرهای خطرناک دنیا نیز در حال افزایش است که می تواند در صورت کنترل نشدن به افزایش خشونت نیز بینجامد.



:: برچسب‌ها: شهر, شهر خطرناک,
:: ادامه مطلب
معرفی خیلی کوتاه هیپوداموس
نویسنده :
تاریخ : 18 / 2 / 1391

معرفی یکی از پدربزرگان رشتمون:

هیپوداموس یکی از اهالی و معماران شهر میلتوس یونان بود.نقشه ی بازسازی شهر میلتوس(خراب شده از حمله ی ایرانیان )توسط هیپوداموس تهیه شد.کسی که کارهای وی در میلتوس و دیگر شهرها از افسانه های اعجاب انگیز تاریخ شهری محسوب میشود.
در ابتدا طرح شطرنجی را منسوب به هیپوداموس میدانستند ،که نمی تواند چندان صحیح باشد زیرا که طرح شطرنجی اولین بار احتمالا توسط کاهن ناشناسی در تمدن هاراپا به کار رفته بود.ولی بر اساس کار او شبکه بندی شهرهای یونان از این پس شطرنجی شد.
این شبکه برای اولین بار در شهر میلتوس اجرا شد. و یونانیان آن را سبک جدید نامیدند
امروزه این سبک به نام طراح ان هیپوداموس،شبکه ی هیپودامیک مینامند.
هیپوداموس شهرسازی را بیشتر از لحاظ تامین آسایش و تهیه احتیاجات روزمره به نحوی ساده مورد توجه قرار می داد و می گفت که شهر بایستی از محله هائی تشکیل شود و شاکنین هر محله بتوانند مایحتاج خود را از بازارهای نزدیک فراهم سازند.
هیپو داموس جمعیت 10000نفر را جمعیت مطلوب برای شهر میداند و آن را به سه گروه تقسیم میکند.(صنعتگران،کشاورزان،ن ظامیان)و همچنین زمین را به سه بخش تقسیم میکند(مقدس،عمومی و خصوصی)



گشت و گذاری در استان قم
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 18 / 2 / 1391

دوستان گلم سلام

از اون جایی که به عنوان شهرساز باید تسلط کافی روی شهر قم داشته باشیم ملزم دیدم خودمو که هر هفته با یک تاپیک به بررسی و شناخت کامل شهر قم بپردازیم امروز کشتی در شهر می زنیم و به صورت کلی شهر قم را بازدید مجازی می کنیم

 

قم

 

استان قم براساس آخرین تقسیمات كشوری دارای یك شهرستان ( قم) ، چهاربخش ، نه دهستان و 292 روستا وسه شهر با نام های قم ، كهك وجعفریه است .



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
عکس دکتر لینچ
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 11 / 2 / 1391

دکتر لینچ که یادتونه؟

همون که سیمای شهر داره؟

همون که هفته بعد استاد معینی می خواد امتحان شفاهی بگیره از کتاب؟

همون که پروژه شیت بندی سایت مون رو باید طبق کتابش انجام بدیم

همون که تو کتابش بستنی داره

همون که همه چی بهش بستگی داره

این اونه



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
رستورانی به سبک الیس در سرزمین عجایب
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 4 / 2 / 1391

این رستوران باور نکردنی توسط Eiichi Maruyama و Katsunori سوزوکی در شهر توکیو ...


این رستوران باور نکردنی توسط Eiichi Maruyama و Katsunori سوزوکی در شهر توکیو طراحی شده است. این رستوران مثل یک دنیای فانتزی از رمان کلاسیک لوئیس کارول " آلیس در سرزمین عجایب" الهام گرفته شده است.

 

 

Alice in Wonderland Restaurant

 

 

برای دیدن بقیه عکس ها به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
شهر آینده با حداقل میزان کربن
نویسنده :
تاریخ : 4 / 2 / 1391

در سال 2005، دولت چین اعلام کرد که مصرف انرژی را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی تا سال 2010، 20% کاهش خواهد داد.

 بنابراین برای حصول این شرایط، 300 میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته شد و برنامه ای پنج ساله طرح ریزی شد. برنامه حفاظت از محیط زیست کشور چین با هدف افزایش بهره وری انرژی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و ترویج صرفه جویی انرژی و کاهش آلاینده ها صورت گرفت.

 



:: ادامه مطلب
فرق میدان و فلکه
نویسنده :
تاریخ : 4 / 2 / 1391


    
سال ها قبل در طراحی شهرهای مدرن در غرب برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری فلکه طراحی شد که بعد ها شهرسازان به معایب آن پی برده و چون فلکه ها عموماً ایجاد گره ترافیکی بسته می کنند از دستور طراحی شبکه های ترافیکی شهری حذف شدند و جای خود را به تقاطع های هندسی و
    
    
غیر هم سطح دارد. لیکن هنوز در شهرهای ایران فلکه به غلط میدان خوانده می شود و شهرداری ها به اجرای آن علاقه مندانه مبادرت می کنند و خوشحال از اینکه فلکه به زیبایی شهرها می افزاید و در وسط آن می توان تندیسی، آبنمایی و فضای سبزی ایجاد کرد.

و اما میدان: توررفتگی یا فرورفتگی یا فضای حاشیه و کناری خیابان ها است که اوقات فراغت و کسب و کار مردم در آن شکل می گیرد و معنا پیدا می کند.

 به درستی فلکه همان است که بر گرد آن می چرخند و اطلاق لفظ میدان به آن نادرست است اگرچه در وسط آن نیمکت بگذارند و بر فرش سبز چمن و آبنمای آن مردم را دعوت به اقامت کنند که این امر علاوه بر خطرات ناشی از عبور پیاده به داخل فلکه و برخورد با وسایل نقلیه، محیطی پر سروصدا و دارای آلودگی صوتی و هوایی که چندان محیط مناسبی برای سکونت و فراغت و دمی آسودن شهروندان نیست را فراهم می کند.
    
    
میدان لفظی است با بار فرهنگی- اجتماعی که در شهرسازی قدیم ایران و سایر کشورها عنصری مطلوب بوده و دارای کارکرد مثبت در مجموعه فضاهای شهری است. مثل میدان های محله های قدیم شهرها که هنوز در تهران و بعضی از شهرها آثاری از آنها باقی است و برخی از آنها زنده اند و دارای عملکرد مطلوب. میدان فضای عقب نشینی مطلوبی است که در حاشیه کوچه و خیابان ها کارکردهای متنوعی داشته و دارد.این عقب نشینی که ممکن است به دلیل شرایط محیطی به هر شکل هندسی طراحی شود به طور معمول مربع- مستطیل یا بعضاً نیم دایره است که کارکرد تجاری، اوقات فراغت، برگزاری مراسم فرهنگی- مذهبی و مثال آن را دارد و به صورت نقطه یی تماشایی و جذاب برای شهروندان تلقی می شود.

شهرداران و طراحان شهری ما با عنایت به تفاوت فاحش بین میدان و فلکه می بایستی با دقت و ذوق و سلیقه هنرمندانه بکوشند تا میدان به عنوان فضای مطلوب شهری در شهرهای ما جایگاه خود را حفظ کند و احیا شود و فلکه از شبکه شریانی ترافیکی شهرها حذف شده و در صورت اجبار و الزام طراحی و اجرای آن به حداقل برسد.



 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 24
بازدید هفته : 104
بازدید ماه : 473
بازدید کل : 39315
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1